Monday, May 23, 2011

I'm coming home

"Masa ni la terfikir lebih baik tolong mak buat donut kat rumah ...
....dari jadi askar"

Akhirnya habis juga latihan berterusan untuk sesi 10/11.Selama seminggu. Penat jerihnya lebih dasyat dari Latihan khemah tahunan. Penat sebab bawak back pack yang berat padahal untuk 2 hari jer compas marching tue. Berjalan selama 2 hari 1 malam. Untuk sampai ke check point yang dah jurulatih tetapkan. Jangkaan lebih kurang berjalan 15 km keseluruhan. Tapi aku rasa tak da yang kurangnya, semuanya lebih dari 15km campur dengan sesat nya lagi. Alhmdulillah sindiket aku tak la jauh tersesatnya. Cumanya tersasar beberapa kilometer. Berjalan dari Felda Cuping lalu belakang bukit Pauh masuk ladang getah nun belah sana jalan nak p Changlun. Moral semua ahli sangat2lah down disebabkan mengejar masa dan tak sempat pun makan tenghari. Makan pagi si malaun2 tu tak pandai pulak budject untuk kami ni. So ada yang tak breakfast. Jangkaan 2ptg untuk sampai ke checkpoint 1 tapi yelah dikatakan budak baru belajar 6ptg baru kami sampai. Ada yang tersesat sampai ke sempadan Thailand. 

Nak dijadikan cerita mereka ternampak bendera merah yang disangkakan bendera dimana checkpoint disitu. Moral up berlari 2km tanpa henti walapun semua kehabisan air. Hutan, lalang ,paya semua diredah.  Sampai disana rupanya bendera negeri Kedah. Kesian kan? he3...Apa yang kami pelajari dari pelajaran kompas dan peta nie, apa yang ada didalam peta tak semestinya ada di bentuk muka bumi sebenar selain dari belajar mengunakan peta dan pandu arah disamping menyemai semnagat kejersama antara ahli kumpulan.
 Sakit bahu 3 hari baru mula surut. Tulang bahu membengkak. Leher rasa sengal. Sebab bawak beban yang badan sendiri x leh nak tampung. Masa ni la terfikir lebih baik tolong mak buat donut kat rumah dari jadi askar. Tapi,segalanya sangat menyeronokkan. Walaupun sangat penat, 360 darjah kepenatan tak tergambar.Adanya kawan2 yang rasa sakit, rasa seronok sama2. Kongsi suka duka untuk belajar ilmu medan perang. Menuntut ilmu kan fardhu keatas kita. Niat kena betol. Untuk mencari ilmu.

Selain tu, kami merentas halangan untuk hari seterusnya. Sakit, sengal di badan tak sempat hilang, meretas halangan pulak kami redah. Pasir 3kilo untuk perempuan lelaki mungkin 6kilo myb, untuk diletakkan di dalam back pack dan senjata di tangan  untuk merentas halangan. 

Hari seterusnya kami ada match football n netball dengan Palapes Uitm. Tanya Bibi kawan se"matrik dengan aku, katanya Netball memang "makanan" mereka. Patotla hebat. Football pulak , dua2 sama hebat. Banyak peluang ada untuk goal. Tapi ye lah kan x der rezeki. 

Hari akhir kami belajar Kawad Pedang. Sangat best. 

''This is my story this is my song
if you aint got the heart, don't attempt to try this at home
it's just a poem...,
tell the World I'm coming home
been a long time coming, been a long time coming
this song feel like the greatest of all time coming
cause I do it B-I-G, I remember we would be high
who'd have thought we'd be running rap when we was knee high
to appreciate the sun you gotta know what rain is
or cause I'm famous you don't gotta know what pain is''

Bak kata Dirty Money  to appreciate the sun you gotta know what rain is... been a long time coming..
aku dah sampai rumah. Nikmat dapat berehat sepuasnya.Ape pun,betul la orang kata, pengalaman tak boleh di beli dengan wang ringgit.apa yang di alami sakit,penat,gembira,ketawa hanya dapat di rasa dengan hati dan dialami sendiri.hanya dapat berkongsi cerita.dan rasanya tersimpan bak mutiara dalam hati.akan dikenang sampai bila~


1 juta sudi membaca:

Aziz Syaidahtul said...

dear, seru nanti sat noh...haha...

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com