Monday, December 27, 2010

"vs"




assalamualaikum w.b.t

sedikit perkongsian..juga peringatan buat diri yang daif..

1-mampu vs mahu - dalam meniti dewasa, makin banyak yang kita pelajari, makin banyak dugaan hidup yang terkadang ia menguji kita..mungkin juga sesuatu yang membantutkan kita utuk terus maju ke hadapan..atau futur dipertengahan jalan..atau dengan senangnya berkata saya tidak mampu...tapi sahabat,pernahkah kita terfikir yang betol ke kita ini tidak mampu?..atau belum cukup mahu??

2-sebab vs akibat - tertarik dengan perkongsian seorang ukhti yang mana dia kata manusia ni selaluuuu ..kalo dia nk buat sesuatu dia akan fikir "kalo aku buat macam tu,aku dapat macam tu"..contohkata kalo makan sebijik roti,x berapa nk kenyang...kalo makan dua roti,kenyang agaknya...walhalnya, ade sahaja orang yangmana sebiji roti pon da boleh buat dia kenyang...nampak lah kat situ, yang mana sebab dan akibat itu buat kita rasa terbatas...dan mungkin juga lari dari konsep tawakkal yang mana mengajak kita untuk berusaha dahulu..kemudian serahkan pada yang Berhak... hehe..sama2 kita renungkan

3-azimah vs rukhsah - keberatan vs kelonggaran/kesenangan....kalo diberi dua pilihan ini..tentu yang senang itu sahaja kita pilih...yaa,saya mengaku!...dan sebenarnya yang akan menyenangkan kita dikemudian hari adalah "azimah" itu sendiri..yang mana mungkin kita x nampak hikmahnya pada hari ini.. tapi esok! tapi malangnya hanya sedikit yang mampu berfikir sebegitu...itu hakikat..

4-kadang2 kita lupa apa yang kita ada hari ini semuanya datang dari sang Khaliq.even jari yang tengah menaip, oxygen yang tengah kita guna..juga mata yang sedang membaca entry ini..itu semua dari Allah..tapi mungkin kadang2 kita ingat,tapi bukan selalu...contohkata situasi yang selalu hadapi dan x boleh lari, bila exam mungkin ada soalan yang kita x boleh jawab atau salah dalam 3,4 dari 10 soalan contohnya la..itu da cukup da nk buat kita dok pikir x abis2"kenapalah x boleh jawab".."kenapala aku jwb mcm tu""kenapalah gi tuka jawapan"..hehe...walhalnya yang kita boleh jawab tu kita x pikir..dan mungkin tanpa pertolongan Allah...habuk pon x betol kan...peringatan untuk diri khususnya..
huhu

Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur." [34:13]

ya Allah..golongkan kami dalam golongan yang sedikit itu.amenn..

5-amnesia vs "ngoya"...ahha fakta mengatakan bahawa perempuan lagi cepat dapat amnesia dari lelaki..hepotisis menyatakan sebabnya perempuan banyak berangan...yang mana banyak neuron2 yang dia gunakan ke arah yang x sepatutnya..erti katalainnya..membazir neuron..haha..betolkah? sila jangan bazirkan neuron anda wahai otomen..dush!

6- musim cuti2 nie...saya rasa saya makan macam dinosaur .titik.

2 juta sudi membaca:

SweetSyaza said...

5fakta vs yang umphhh..!!!heheh

siti hassrina said...

hehe...juz idea yg ske nak share...

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com