Sunday, October 03, 2010

stanza weekend itu indah (i)



Bismillahirrahmanirrahim




dikejauhan ini...aku mula terfikir bertapa 
besarnya makna sebuah kehidupan
apa itu kehidupan
apakah tujuan kita hidup

semua tu bermain2 dalam akal diterjemahkan melalui hati
baiknya hati tujuan nya pasti mengikut jalan yang di tetapkanNya
terpesong nya hati
pasti mengikut jalan mati
dan balik la ke pangkal jalan

mencari erti sebuah kehidupan 
umpama meletakkan air di tepian pantai
adakalanya hanya butir2 pasir yang singgah di telapak tangan 
dan adakalanya siput yang berwarna warni 
sempat menjengah telapak tangan ini
dan tiba2 ia dibawa ombak pergi menjauh

dikejauhan ini juga lah
aku mengenal erti hidup
mengenal erti kawan
mengenal erti sahabat
mengenal erti kasih sayang

adakalanya
hidup ini perlukan pengorbanan

pagi2 lagi aku meniti sawah2 padi 
yang aku tak tahu apakah musimnya sekarang ni...
yang pasti hanya kelihatan
lumpur2..dan ikan 2 terapung2

dari situ ku lihat
bahawasanya
apabila di aplikasi dalam kehidupan
hanya tekad dan niat yang padu
memandu diri 

untuk membuka mata dikala 
orang lain masih di buai mimpi indah
yang tak tahu bila penghujungnya...
memerlukan tekad..
segalanya pasti boleh berlaku
dengan izinNya

ketika itu lah
juga
adaklanya
kita rebah
tidak menyalahkan manusia sekeliling
tetapi
disitu dapat kulihat

ketika kita jatuh...
jika adanya yang sudi menyambut mahupun menahan dari jatuhnya kita
pasti tidak terassa sakit
tetapi
jatuhnya kita didalm kehidupan ni
jika bersendirian
sakitnya dapat..
hilangnya lambat..
kawan bantulah aku jika aku rebah di dunia ini...

continue....




0 juta sudi membaca:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com